torsdag 23. april 2015

Nettside

I forbindelse med studiet har vi fått i oppgave å lage en nettside som skal inneholde ulikt faglig innhold. Dersom du vil se nettsiden min finner du den her.

Nettsiden er utarbeidet i Weebly, et gratis verktøy som er høvelig enkelt å forstå seg på for å utarbeide en egen nettside. Man kan også oppgradere til en pro-versjon, mot betaling. Da får man tilgang til litt mer avanserte moduler som en kan bygge opp nettsiden sin med.

Her kan du lage deg din egen nettside.

                                     Bilde lånt her

torsdag 6. november 2014

Organiseringsverktøyet Dilicious

Jeg har mange ganger angret meg på at jeg ikke har lagret eller skrevet ned nyttige nettsider og informasjon jeg har funnet på nett ved tidligere anledninger. Etter at jeg har lest i boken norskboka.no av Leif Harboe og blogginnlegget til en av mine medstudenter, som du kan lese her, fant jeg ut at jeg skulle prøve ut et organiseringsverktøy selv.

Bilde fra: www.delicious.com tatt med ScreenHunter


Jeg valgte å prøve Delicious. Dette er et organiseringsverktøy som gir deg flere muligheter. Man kan lagre nettsider som er aktuelle i programmet, slik at de er enkle å finne igjen ved en senere anledning, Nettsidene man har lagret kan man også gjøre tilgjengelig for andre. Dette har jeg ikke satt meg helt inn i selv enda. Men jeg tenker at det vil være svært nyttig i skolesammenheng. Både med tanke på å dele informasjon med kolleger og elever. Dersom man for eksempel arbeider med ulike temaer som elevene skal ta utgangspunkt fra i egenprodusert tekst, tror jeg det kan være nyttig at lærer "plukker ut" noen skjermtekster som elevene skal forholde seg til og "tagger" elevene i disse. På denne måten har man bedre oversikt over hvilke nettsider elevene benytter seg av noe som kan være positivt i forhold til det å ha en god oversikt over eventuell plagiering, manglende kilder osv. I tillegg til at det kan gjøre jobben med å innhente relevant informasjon litt enklere for elevene. Elever kan jo selvsagt også komme med forlag til hvilke nettsider som kan være aktuelle, for så å legges til i delicious.

Ikke minst er dette et godt verktøy for deg selv dersom du ønsker er god oversikt over gode skjermtekster, nettressurser o.l. Jeg tror også dette kan lett en del av planleggingarbeidet dersom man eksempelvis lager seg ulike oversikter over gode faglige nettressurser som man kan benytte i undervisningssammenheng.

Dersom du også har tenkt tanken på å prøve ut ett organiseringsverktøy, er det bare å komme i gang! Jeg skal sette meg litt mer inn i programmet, men er helt sikker på at jeg fra nå av kommer til å få en bedre oversikt over gode og nyttige skjermtekster som jeg kan ta med med videre både privat og i arbeidslivet.




mandag 3. november 2014

Bildefortelling som arbeidsform i skolen

Bildefortelling er det lærerikt for eleven? 

Gjennom en bildefortelling kan elever lage faglige opplegg på en litt annerledes måte. Det er utrolig mye faglig man kan fremstille gjennom en bildefortelling. Elever kan bruke bildefortelling til å presentere ulike typer tekster de har produsert selv, presentere fagstoff fra ulike temaer, presentere elevforsøk og andre praktiske oppgaver. Man kan bruke bildefortelling for å dokumentere egen arbeidsprosess.

Dersom elevene får utfolde seg gjennom en bildefortelling får de i tillegg arbeidet med utviklingen av digitale ferdigheter. De får også utfoldet seg på å velge bilder, tekst og ev. lyd som samspiller med hverandre. De arbeider rett og slett med en sammensatt tekst. 

Lærere kan også benytte seg av bildefortellinger i ulike sammenhenger for å lage ulike undervisningsopplegg for elevene. På denne måten kan det faglige både bli visuelt og auditivt for elevene. Det at de kan se bildefortellingen flere ganger er ett pluss for de som trenger repetisjon.

 
Bilde: Tatt med ScreenHunter
Når en skal modellere for elevene hvordan vi på en god måte kan formidle noe muntlig til en mottaker kan dette synliggjøres gjennom en bildefortelling. Jeg har laget en bildefortelling i Photo Story 3 med bilder og tekst jeg har laget til en barnebok. Målet med bildefortellingen er å bevisstgjøre elevene i forhold til den pragmatiske siden ved språket vårt. Jeg leste inn teksten til bildene på ulike måter: sakte, uengasjert, fort, lavt, med innlevelse osv. Dette for at elevene skal bli bevisste på at måten vi formidler noe muntlig på har stor betydning for mottakeren. Tonefall, ord/ uttrykk, tilstedeværelse, mottakerbevissthet o.l. er noe av det en kan synliggjøre i en muntlig og visuell fremstilling. I tillegg til å fokusere på pragmatiske sider ved språket vårt er dette også med på å arbeide med muntlige ferdigheter. Man kan legge opp til drøfting og diskusjoner med elevene i etterkant av bildefortellingen, og la elevene lage egen bildefortellinger hvor de muntlige ferdigheten særlig er i fokus.


Så Ja, bildefortelling kan i aller høyeste grad være lærerikt for elevene, i alle fag. Både dersom en får det presentert fra lærer, eller dersom elevene selv arbeider med det. Jeg tror mange elever vil oppleve en slik arbeidsmetode som lærerikt og artig fordi det er noe utenom det "vanlige". 

Bilde av forsiden til min bildefortelling 

tirsdag 28. oktober 2014

Blogg som verktøy for refleksjon, skriving og læring?

Det er klart at en blogg kan fungere som ett middel for å få leserne og skriveren til å reflektere over det man prøver å formidle.  Det handler vel mye om hvordan man skriver og hvor interessant den som leser synes det er. Man må jo prøve å «fenge» leserne på en eller annen måte. På denne måten kan man jo si at det å skrive på en blogg er en egen læringsprosess. Man må tenke over hvordan man skriver, hva man skriver og til hvem man skriver. På denne måten blir man mer skjerpet, noe som kan være med på å forbedre egen skriving.

Det man formidler er jo noe en selv har satt seg inn i, På denne måten lærer man jo gjennom prosessen fra å finne ut av hva man skal skrive om til å uttrykke seg på en skriftlig måte. Dersom man legger ved bilder, videoer eller andre illustrasjoner får man jo på en måte også utvidet egne kunnskaper. –Man bør se igjennom det man har tenkt å publisere først, for å se om det holder mål.

Jeg tror blogging kan føre til refleksjon, skriveutvikling og læring. Både dersom man benytter seg av det i skolesammenheng og privat. Jeg tenker at dersom en skal bruke blogg som et verktøy i skolen vil det være viktig at elevene er med på å utforme ulike kriterier. Slik at elevene opplever bloggingen som relevant og interessant for egen læring og utvikling. Dersom lærer setter for mange retningslinjer tror jeg den som blogger kan oppleve at skrivingen ikke blir egen, men at det er noe man gjør for å tilfredsstille lærer. Dersom det blir slik, synes jeg noe av poenget med å blogge bli borte.

Blogging kan også være positivt i forhold til delingskulturen på nettet. Andre kan ha nytte av det du publiserer, mens du selv kan ha nytte av andre som kommenterer på bloggen, eller andre bloggere du følger. 

Dersom du vil lese mer om hvorfor blogging kan være nyttig trykk her

Bilde hentet fra: Flickr.com



torsdag 23. oktober 2014

Padlet

Padlet er et digitalt samskrivingsverktøy som er tilgjengelig gratis på nett. Man må opprette en bruker slik at man får tilgang til en "vegg" hvor man kan dele forskjellig informasjon som; tekstbokser, bilde, lenker og videoer. Siden kan deles med andre, De kan også publisere noe på veggen dersom de ønsker det. Den som lager siden kan definere hvilke rettigheter andre som skiver på siden skal ha.

Bildet er hentet her

Hva kan padlet brukes til? 

Dette samskrivingsverktøyet kan brukes i mange ulike sammenhenger blant annet som: loggskriving, publisering av forskjellig informasjon, fagstoff,undervisningsopplegg, lekser o.l. Dersom man gjennomfører ulike møter kan man eksempelvis opprette en side hvor man oppfordrer deltakerne til å publisere materialer som kan være relevante i forhold til ulike temaer eller problemstillinger.
Mulighetene er egentlig mange, det er bare å prøve seg frem. Hovedsaken er at det er en digital arena hvor flere personer kan dele og lese på en og samme side.

Jeg har laget en padlet som jeg tenker kan benyttes i skolen. Elevene skal arbeide med ett bestemt tema over en periode. Via padleten vil det komme ulik informasjon fra lærer, samt at elevene inviteres inn til å dele aktuelle fagstoff. Trykk her for å se min padlet.


mandag 20. oktober 2014

Plakatmakeri

Scribus er ett digitalt verktøy man kan benytte seg av for å lage plakater til ulike formål.

Selv har jeg laget en plakat i forbindelse med norskfaget hvor man arbeider med sjangertrekk, nærmere bestemt eventyrsjangeren. Jeg har utarbeidet en plakat i Scribus hvor jeg har fremstilt de mest sentrale sjangertrekkene for eventyr: 

Når det gjelder hvordan man kan arbeide med faglige plakater i skolen tenker jeg at det kan brukes i mange sammenhenger. Både for lærer for å fremheve viktige poenger og av elevene for ulike faglige fremstillinger. Det kan sikkert være fint å lage ulike plakater som vil kunne fungere som en slag "huske liste" til eleven. Dersom de henges opp i klasserommet vil det være enkelt å ta en titt opp på disse når man er usikker. Dette kan lages i alle fag! I norskfaget kan det nok særlig være nyttig å lage forskjellige plakater som fremstiller ulike "huskeregler" i skriftspråket, nynorsk etc. 

Det som er så fint med å fremstille noe faglig gjennom en plakat er jo blant annet at bildene er med på å uttrykke teksten. Noe som kan virke inspirerende å ta en titt på. I tillegg kan det pryde klasserommet på en fin visuell måte. 

onsdag 24. september 2014

Omvendt undervisning

Legger ved en flmsnutt fra YouTube om fordelene med det som vi i Norge kaller for "Omvendt undervisning".



Selv tenker jeg denne måten å legge opp undervisning på vil være mer motiverende for mange elever, I tillegg tror jeg man vil kunne klare å tilpasse undervisningen på en bedre og enklere måte dersom elevene er godt forbered på fagstoffet hjemmefra. Denne måten å tilegne seg lærestoff på gir muligheten for bedre tid til det videre arbeidet på skolen. I tillegg kan de elevene som har behov for det repetere fagstoffet utallige ganger. For foreldre som ønsker å ta del i skolehverdagen til elevene vil denne metoden gjøre det enkelt for dem å følge opp og følge med på det faglige innholdet.